KLM_32739-8_sid103.jpg

Illustration till Mormors glasögon. Ur Från bokhyllan, första boken av Hedda Andersson, sid 103. I ett rum sitter en äldre kvinna, mormor, och ett yngre par vid ett bord. En liten flicka, Stina, med håret i fläta och med en klänning och förkläde står framför bordet och läser högt ur en bord. Den äldre kvinnan, mormor, till höger på bilden har en vit hätta på huvudet och en mörk klänning. Hon har sina händer knäppta på bordsskivan. Den yngre kvinnan, Stinas mor, i mitten har en sjalett knuten runt halsen. Längst till vänster sitter Stinas far. Han har skägg och mustasch. Han bär vit skjorta, mörk väst och kavaj. Bakom dem finns ett fönster. På fönsterbrädan står en krukväxt. Till höger bakom ryggen på den äldre kvinnan hänger tavlor på väggen.