Illustration till Hemma hos oss. Ur Första året av Gunnel Forsberg Warringer, sid (15). I ett rum framför ett fönster står en flicka till höger på bilden. Hon har långt mörkt lockigt hår med en blå rosett i håret. Hon är klädd i en grön kortärmad klänning med vit spetskrage. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Bredvid henne till vänster står en pojke med blont hår. Här är klädd i en brun skjorta med vit krage och mörka byxor. I fönstret hänger gula gardiner. Barnen tittar ut genom ett fönster. Ute är det vinter och snö på en vit grindstolpe sitter en kärve. I kärven sitter småfåglar, domherrar och talgoxar.