KLM_44237_sid21-2.jpg

Illustration till Mars. Ur Året runt, från jul till jul med Jenny Nyström av Gunnel Forsberg Warringer, sid 21. Grindpojken. Akvarell. Motivet finns med i Julklappen 1896 på sid. 4. Det är höst ute. En pojke står på en väg vid en öppen grind. Han är avbildad framifrån och klädd i en grå slokhatt, röd halsduk, grå tröja med knappar fram, grå byxor, röda strumpor, träskor och grå jacka. Bakom pojken på vägen (grusvägen) står två skator. Längre bort i bilden syns en vagn med en man och en kvinna. De är avbildad med ryggarna mot betraktaren. Vagnen dras av en vit häst. Vid vägen växer träd som har tappat sina blad. Himlen är orange.