KLM_44237_sid16-1.jpg

Illustration till Februari. Ur Året runt, från jul till jul med Jenny Nyström av Gunnel Forsberg Warringer, sid 16. Omslagsbild till Iduns julnummer 1899. Akvarell. I förgrunden nedanför en trappa står en ung kvinna till höger på bilden. Trappan svänger åt höger bakom henne. Hon har rött uppsatt hår och bär en lång grön klänning med orangea rosor och långa vita vantar. Hon har en solfjäder i ena handen. Den andra handen sträcker hon bakåt. Klänningen är urringad. Hon har ett halsband och ett armband. Hon är avbildad framifrån. Till vänster snett bakom hennes rygg står en mörkhårig man med monokel. Han är klädd i frack. Han håller upp en mantel med vit pälskrage åt kvinnan. Bakom dem i trappan går en ung flicka med uppsatt hår med lång ljusblå klänning. Hon är på väg nedför trappan. Längre upp i trappan till höger går ett par. En man med blont hår, vit skjorta röd kavaj och mörka byxor tillsammans med en blond kvinna med rosa klänning. Ytterligare en kvinna med rödbrunt hår står med ryggen mot betraktaren och tittar på paret som går nedför trappan. Till vänster i trappan står en palm. Till vänster om palmen hänger en lampett på väggen.