KLM_32735-16_sid75.jpg

Illustration ur Erik och Saima (i lövsprickningen) av Laura Fitinghoff, sid 75. Viktiga tilldragelser. I en roddbåt sitter en pojke klädd i mörk hatt, skjorta med sjömanskrage och mörka byxor i fören. Han är avbildad med ansiktet vänt mot betraktaren. Han tittar på en flicka med ljus hatt på huvudet klädd i ljus klänning. Hon håller en hundvalp i ena handen och öser vatten på den med den andra. Hon håller hundvalpen, Neptun utanför båten. I akterna sitter två pojkar klädda i mörka kläder och tittar på. I bakgrunden syns en udde som sticker ut i sjön med träd. Under bilden står texten: Saima höll honom med ena handen medan hon med den andra begynte att vattenösa valpen.