Illustration ur Erik och Saima (i lövsprickningen) av Laura Fitinghoff, sid 54. Tornérspelet. Till höger på bilden står en pojke med ryggen snett mot betraktaren och huvudet vänt åt vänster. Han bär en hjälm med en plym på huvudet, mörk jacka, mörka knäkorta byxor, strumpor och skor. Han bär ett svärd på sidan och i handen har han en sköld och ett spjut. Mitt emot honom kommer en annan pojke med hjälm med plym på huvudet, rustning på överkroppen och klädd i mörk jacka, mörka knäkorta byxor, strumpor och skor springande med ett spjut i handen. En ung kvinna med ljus hatt med plym, ljus jacka och lång ljus kjol sitter på en tron eller ett podium. Bakom henne står andra pojkar klädda i hjälmar med plymer. Några av dem håller i flaggor. Till vänster bland publiken står två kvinnor med sjaletter, hucklen på huvudet, blusar, långa kjolar och förkläden och ser på. I bakgrunden syns en skog med tallar. Under bilden står texten: Men kämparna voro varandra vuxna, där de trampade banan runt.