Illustration ur Erik och Saima (i lövsprickningen) av Laura Fitinghoff, sid 15. En flicka med långt blont hår står i ett rum. Det är Anna. Hon är avbildad framifrån och hon bär en svart långärmad klänning, ljust förkläde, randiga strumpor och mörka skor. Hon är ledsen och gråter. Nedanför henne på golvet ligger en docka vars huvud har gått sönder. Bakom ryggen på Anna syns en dörr. En kvinna sticker fram huvudet bakom dörren. Till vänster står en pojke med mörkt hår. Han är avbildad i profil med ansiktet åter höger. Det är Erik. Han är klädd i randig väst, randiga knäkorta byxor, mörka strumpor och skor och en ljus kavaj. Han har händerna i byxfickorna och han tittar på Anna. Under bilden står texten: Ljudet av dockans fall följdes ögonblickligen av det vildaste ångestskrik från Anna.