KLM_32735-16_sid138.jpg

Illustration ur Erik och Saima (i lövsprickningen) av Laura Fitinghoff, sid 138. I ett rum med randiga tapeter på väggarna sitter en pojke med mörkt hår i en säng. Det är Erik. Han är klädd i nattskjorta och han dricker kaffe ur en kaffekopp och äter en smörgås eller doppar en kringla. Sängen är bäddad med kuddar med vita örngott, lakan och täcke. Pojken vänder ansiktet mot betraktaren. Vid sidan av sängen står ett sängbord. På bordet står en bricka med en brödkorg med kringlor, en gräddkanna och en sockerskål. På sängen sitter en ung kvinna med uppsatt hår klädd i en ljus blus och lång kjol samt randigt förkläde. Det är pojkens mor. Hon är avbildad med ansiktet mot betraktaren. Till höger om henne bakom sängen står en flicka Anna med långt blont hår. Hon är klädd i en randig klänning och enfärgad underkjol. Nere på golvet till höger sitter två spädbarn som ser ut som tvillingar klädda i liknande kläder Gunnar och Ingrid.