KLM_44183-1_sid307.jpg

Illustration ur De ungas tidning 1919, sid 307. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. Det är vinter, snö och mörkt ute. Till höger på bilden syns en liten brun stuga på en höjd. En ung kvinna med grön sjalett, huckle, brun jacka, grönbrun lång kjol och ljust förkläde går nedför en skottad gång i snön. Till höger om henne går en liten pojke klädd i mörka vinterkläder. Till vänster går en flicka. Hon har en orangeröd mössa, grön kappa, kjol, bruna strumpor och mörka skor. Till vänster på bilden syns människor på väg till julottan. Längst ner syns en hästdragen släde med folk i. En i släden bär en fackla. I bakgrunden syns en kyrka. På den mörka himlen lyser gula stjärnor.

Fler bilder från samma kategori: 1919