KLM_32739-20_sid21.jpg

Illustration ur Svensk uppsatsskrifning 1897 av G. Cederschiöld och V. Olander, sid 21. I ett klassrum står en större (äldre) flicka med långt blont hår, mörk klänning och ljust förkläde, mörka strumpor samt knäppkängor till vänster på bilden framför en griffeltavla. Hon har en pekpinne i ena handen. Mitt emot henne till höger på bilden står fyra barn i en halvcirkel. Det är tre pojkar och en flicka. Pojken längst till vänster har en ljus skjorta med sjömanskrage, ljusa knäkorta byxor, mörka strumpor och skor. Till höger om honom står en pojke med randig kostym. Han har också knäkorta byxor. Den tredje pojken har en ljus jacka på sig. Han sträcker fram en hand. Flickan har en mörk klänning, ljust förkläde, randiga strumpor och ljusa skor.