KLM_44063-54_sid41.jpg

Illustration ur Små räfvar och små tomtar av Harriet Beecher-Stowe, sid 41. I ett rum går en man. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Han går från höger till vänster. Han bär en vit skjorta, mörk rock och byxor med revärer på sidan. Han har en vit pappershatt på huvudet och han spelar trumpet. Vid hans sida marscherar en liten pojke som också har en vit pappershatt på huvudet. Pojken bär ett leksaksgevär på axeln och ett svärd i bältet på sidan. Han har en mörk kolt och vita byxor med korta spetsprydda ben samt mörka skor. Pojken spelar också trumpet. Bakom dem kommer två pojkar till. De har jackor och långbyxor samt mörka skor. Pojken till höger har en värja i ena handen och en trumpet i den andra. Pojken bredvid spelar trummor. Båda bär vita pappershattar på huvudet och de marscherar i takt. Bakom dem kommer två barn till. Pojken bär en vit pappershatt på huvudet och en amerikansk flagga. Flickan som går bredvid honom har håret i flätor. Hon bär en rutig klänning. Mitt i rummet (bilden) står julgran dekorerad med en ängel i toppen och klädd med äpplen, stjärnor och julgransljus. Under bilden står texten: I spetsen för den glada långdansen gingo jag och lille Tom.