KLM_44063-54_sid153.jpg

Illustration ur Små räfvar och små tomtar av Harriet Beecher-Stowe, sid 153. I ett rum sitter en man med mörk kalott, (mössa med tofs) på huvudet och mörka kläder på en stol vid ett bord. Han läser upp sin avhandling. Till höger om honom sitter en ung kvinna med ljust uppsatt hår och lång ljus klänning. Hon är avbildad snett i profil med ansiktet vänt åt vänster. Det är hans hustru. Hon syr. Till vänster sitter en äldre kvinna med vitt hätta på huvudet, glasögon och en mörk klänning. Det är mannens mor. På bordet står en stor lampa. Under bilden står texten: Jag läste upp min afhandling för min hustru och Jenny.