KLM_44050-2_sid409.jpg

Illustration ur Onkel Toms stuga, tryckt 1895, av Harriet Beecher Stowe, sid 409. I ett rum till höger på bilden står den svarta flickan Topsy. Hon är avbildad framifrån och hon håller en bukett med blommor i ena handen. Hon är klädd i en vit klänning och hon är barbent och barfota. Till vänster om Topsy står en vit kvinna med mörkt uppsatt hår klädd i vit klänning. Det är Evas mamma. Hon är avbildad i profil med ansiktet åt höger. Snett framför Topsy till vänster på bilden står en vit flicka med ryggen mot betraktaren. Hon har långt blont hår och är klädd i en vit klänning, vita strumpor och svarta skor. Det är Eva. Hon har en bok i ena handen. Till vänster om henne står ett bord. På bordet syns en vas. Till höger i rummet snett bakom Topsy står en stol. Bakom stolen syns en gardin eller ett draperi. Under bilden står texten: En sådan vacker bukett! utropade Eva.