Illustration till Åter på Kanema. Ur Dred en berättelse från det stora olycksträsket av Harriet Beecher Stowe, sid 337. En ung svart kvinna ligger på marken utomhus. Hon ser sjuk ut. Hon är klädd i en vit sjalett knuten runt huvudet. Över henne ligger ett vitt lakan eller ett tygstycke. Till höger om henne sitter en annan ung svart kvinna vid den sjukas sida. Till vänster om den sittande kvinnan står en kruka i gräset. Till vänster knäböjer en vit man fader Dickson vid den sjuka kvinnas sida. Han är klädd i en mörk hatt och mörka kläder. Till vänster bakom fader Dickson står en annan vit storvuxen man. Han bär en stor hatt, vit skjorta, lång rock och långbyxor. Han har en piska i handen och ser på. I bakgrunden syns en vagn. En svart man och kvinna står till höger om vagnen. Till vänster syns en träd med grenar. På himlen lyser en fullmåne. Under bilden står texten: Fader Dickson knäböjde vid dödslägret.