KLM_32727-47-1_sid17.jpg

Illustration till Edvard Clayton. Ur Dred en berättelse från det stora olycksträsket av Harriet Beecher Stowe, sid 17. I ett rum sitter två unga vita män och diskuterar. Till höger sitter en man med vågigt hår i en karmstol. Han är avbildad i profil och böjer sig framåt. Han är klädd i en vit skjorta, fluga, mörk kavaj och ljusa byxor samt mörka skor. Han håller en cigarr i ena handen. Till vänster sitter en mörkhårig man i en vilstol. med ena benet utsträckt. Han är klädd i en vit kostym. Även han har en cigarr i ena handen. Mellan dem mot ett öppet fönster står ett dukat bord. På bordet står ett uppläggningsfat med frukt, en tekanna och två tekoppar samt en sockerskål. Under bilden står texten: Och hvad är det då du hört sägas? frågade Clayton.