KLM_44043-13_sid9.jpg

Illustration ur Barnkammarens bok 1943, sid 9. I ett rum står en kvinna och fem barn. Kvinnan är avbildad framifrån. Hon har uppsatt hår och är klädd i en vit blus med korta ärmar, brun väst och lång brun kjol samt bruna skor. I ena handen håller hon en stånka med mjölk. I den andra en gaffel. Hon står vid en spis och steker fläsk på en stekpanna som står på spisen till vänster. Ovanför spisen står en mortel, en kaffekvarn och ett grytlock. Ovanför dörren till höger syns en tallrikshylla med tallrikar. Under spisen ligger ved. Där står även ett träspann. Tre barn står framför henne och drar i hennes kjolar. De är hungriga och vill ha mat. Två barn står i bakgrunden som står bakom ryggen på henne gråter. Nere till höger sitter en liten flicka med rödblont hår. Hon är avbildad framifrån och bär en grön klänning med vitt förkläde med röda prickar, röda strumpor och mörka skor och äter med en sked. Framför henne i knäet står en skål. Till vänster, sitter en liten pojke med rödblont hår. Han är avbildad framifrån. Han bär en röd skjorta, röda byxor, vitt förkläde, och svarta skor. Han äter också med en sked i en skål.