KLM_44043-13_sid8.jpg

Illustration ur Barnkammarens bok 1943, sid 8. Det är sommar och ljust ute. En flicka med långt blont hår, Syster, går utomhus på en väg. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Hon är klädd i en vit blus och svart väst med snörning fram samt en lång svart kjol. (Det kan också vara en svart ärmlös klänning med snörning fram). Hon är barbent och barfota. Hon håller ett spann i ena handen. Till höger på bilden i grönskan står en ko med en koskälla runt halsen. En rosbuske växer på ena sidan om vägen. På en gren sitter en liten fågel. Ovanför motivet syns några rosor med gröna blad. Till höger om motivet står samma unga kvinna avbildad framifrån. Hon bär på en träkärl. Framför henne står en liten flicka med röd klänning, röda strumpor och bruna skor. Hon tittar i kärlet. Till vänster sitter den unga kvinnan utomhus i gräset och mjölkar kon.