Illustration ur Barnkammarens bok 1943, sid 7 I ett rum sitter en ung kvinna på en stol med blont uppsatt hår på en blå stol. Hon är avbildad framifrån. Hon är klädd i en vit blus med uppkavlade ärmar, brun väst och lång brun kjol med prickar samt blå skor och en röd och vit randigt förkläde. Hon kardar ull med ena handen. Hon håller en blå karda i handen. Med den andra handen gungar hon ett barn som ligger i en brun vagga bredvid henne. På golvet till höger står en gul spånkorg med ull. I en stång i taket hänger garn. En katt dinglar bland garnet. I fönstret bakom kvinnan hänger en gardinkappa. Till vänster på väggen hänger en tavla. På var sida om motivet i nederkanten syns röda vallmoblommor. Ro, ro barnet, katten hänger i garnet.