Illustration ur Barnkammarens bok 1943, sid 6. Det är sommar och ljust ute. Pojken har slunkit i diket med kärran. Endast pojkens ben sticker upp. Hans hatt ligger på marken i gräset till höger och kråkan flaxar i luften med ett snöre i näbben över pojken. Längs med vägen finns en gärdsgård. Bakom gärdsgården står ett träd. Nere till höger står pojken som är avbidad framifrån. Han är omlindad om huvudet med ett vitt bandage. I luften över honom flyger kråkan med repet efter sig. Nere på marken framför pojken ligger ett hjul. Till höger sitter två kråkor på en gren mitt emot varandra. Kråkan till vänster har ett rep runt nacken.