KLM_34794-1_sid242.jpg

Illustration ur Skogsboda gård av Cecilia Bååth-Holmberg, sid 242. Farbror Ernst med ungdomen vid ån på kräftfångst. Till höger på bilden står en mörkhårig man med stor hatt, halvmörk kostym och höga stövlar på en sten i en flod och pekar nedåt. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Vid hans sida står en liten pojke på knä på en sten i floden. Han bär en halmhatt, skjorta med sjömanskrage, knäkorta byxor, strumpor och skor. Han är vänd åt samma håll. Mitt emot dem balanserar en pojke på två stenar. Han har en håv i handen. I håven ligger kräftor. Han vänder ansiktet snett mot betraktaren. Bakom honom står en lite äldre flicka med hatt, lång klänning. I bakgrunden till höger står ett träd som sträcker ut sina grenar över floden eller ån. På himlen syns moln. Under bilden står texten: Farbror Ernst med ungdomen vid ån på kräftfångst. Erland vågade icke röra vid de underliga krälande djuren.