KLM_32739-16_sid135.jpg

Illustration till Sagan om Grette den fredlöse, Grettes död. Ur Nordiska sagor, andra samlingen av Hedda Andersson, sid 135. Till höger på bilden står en man med ryggen mot betraktaren. Han är böjd framåt och han har en yxa i handen. Framför honom på golvet eller marken ligger en annan man på magen med en yxa i handen. Han är antingen sårad eller död. Bredvid honom till vänster ligger en rund sköld med handtag. En tredje man sitter ned på marken medan två andra män sliter i hans ena arm och hår. Bakom dem står andra män och tittar på. En av dem bär en tänd fackla i handen. Ett spjut sticker upp längst ner i hörnet.

Nyckelord:

(Klicka på orden för att hitta andra bilder med samma nyckelord).