KLM_32739-14_sid45.jpg

Illustration till Lekkamraten. Ur Läsebok för småskolan av J. M. Ambrosius, sid 45. En björn går på bakbenen i ett rum med ett gevär över ena axeln. Han går först i en parad med tre pojkar efter sig. Den förste pojken har blont hår. Han är klädd i en skjorta, knäkorta byxor, strumpor och skor. Han spelar trumma och är trumslagare. Efter honom kommer en pojke klädd i liknande kläder. Han bär ett gevär över axeln om björnen i täten. Pojken som kommer sist har också ett gevär över axeln. I bakgrunden syns ett fönster med en gardinkappa. På fönsterbrädan står en krukväxt. Genom fönster syns en fullmåne eller en sol.