KLM_35221-7-2.jpg

Omslagsbild till Silfverhvit, Tilläggshäfte för [Barnbiblioteket] Saga 1910. På titelsidan står. Martin och Martina eller Silvervit och Rosmarin : en flandrisk saga fritt berättad för Sveriges barn av Louise Zegolson. Det är sommar ute. En pojke klädd som en prins med blont pageklippt hår, guldkrona på huvudet, röd surcôt utan ärmar och en vit skjorta med vida ärmar, vita hosor samt bruna spetsiga medeltidsskor går i en trappa. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Vid sidan om trappräcket växer rosa och orangea rosor. Han sträcker ena armen mot den orangea rosenbusken. Till vänster syns en mur med en öppning. Till höger bakom trappan skymtar ett rött slott med höga torn. Nere till vänster syns en port med ett fällgaller. Himlen är orange.