KLM_32738-38-1_sid70.jpg

Illustration till Sagan om Gudmund. Ur Guldslottet, barnens julbok no 7 1905, sid 70. I ett rum står Gudmund med ryggen mot betraktaren till höger på bilden. Han bär en skjorta, väst, mörka knäkorta byxor, randiga strumpor och enfärgade skor. Han har böjt huvud. Bakom honom till vänster står en ung kvinna med mörkt hår. Hon har en krona på huvudet. Det är prinsessan Beatrix. Hon är klädd i en lång medeltidsklänning och hon sträcker ut ena handen mot Gudmund. Bakom henne till höger står ett bord. Vid bordet sitter ett barn och äter. Ovanför barnet på väggen hänger en väggplåt med två ljus och en tavla. Till höger står två stolar mot väggen.