KLM_32738-38-1_sid62.jpg

Illustration till Sagan om Gudmund. Ur Guldslottet, barnens julbok no 7 1905, sid 62. I ett rum står en barnsäng eller en vagga med sänghimmel mitt i bilden. I vaggan eller sängen ligger ett spädbarn. Det är Gudmund. Till vänster om sängen står en ung kvinna, en fé, med långt blont hår och en blomsterkrans i håret. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Hon är klädd i en lång vit ärmlös klänning. Hon har ena handen på vaggans sänghimmel. I den andra har hon en blomma. På den andra sidan till höger står en mörkhårig kvinna, en annan fé, med långt hår. Hon är också avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Hon är klädd i en lång mörk ärmlös klänning. Hon har ena handen under hakan medan hon tittar på pojken som ligger nedbäddad i vaggan och sover. Bakom sängen syns ett fönster med en gardinkappa. I fönstret står krukväxter.