KLM_32738-38-1.jpg

Omslagsbild till Guldslottet, barnens julbok no 7 1905. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. Det är sommar och ljust ute. På en trappa till ett stort slott står en ung pojke med blont pageklippt hår till vänster på bilden. Han är avbildad snett i profil med ansiktet vänt något åt höger. Han bär en krona på huvudet. Han har en blå surcôt dekorerad med guldkronor, röda hosor och blå spetsiga skor. Han bär ett svärd på sidan. Bakom honom syns en gallergrind. Till höger om trappan finns en mur. På muren står stora svarta krukor med röda blommande krukväxter, blommor. Till vänster om prinsen står en liten brun hund på trappan. Nedanför trappan till höger står en blond pojke med brun mössa, vit skjorta och bruna byxor med hängslen. Han är barbent och barfota. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Bakom honom står en liten flicka med blont hår, blå klänning och rosa förkläde. Hon har en vit sjalett som har kasat ned. Hon är också barbent och barfota. Hon håller pojken om armen.