KLM_32738-34-1_sid91.jpg

Illustration till Nionde brevet. Ur Flickboken, flickornas julkalender 1919, sid 91. Det är julmarknad. I ett rum bakom en disk till höger på bilden står en ung flicka med mörkt lockigt kort hår. Hon är avbildad framifrån och är klädd i en vitt hatt på huvudet och en vit kräppad klänning. (Hon har gjort en kostym av kräpppapper). Hon säljer kringlor, pepparkakor och smällkarameller. Framför disken till vänster står några utklädda barn och handlar av henne. I bakgrunden sitter några vuxna människor och samtalar. I taket hänger kinesiska eller japanska lyktor. Under bilden står texten: Det var Frida som stod i det och hon hade kreppapper gjort sig en kostym som såg ut som en smällkaramell.