KLM_32738-34-1_sid15.jpg

Ur Flickboken, flickornas julkalender 1919, sid 15. Hemlighetsmakeri. I ett rum leker tre flickor. Ellen, Lisa och Britt. Till vänster står ett bord. På bordet ligger en duk. På duken står en stor fotogenlampa. Under bordet kryper en flicka fram. Det är Ellen. Hon har en vit sjalett på huvudet med prickar, en vit kortärmad blus och mörk väst och kjol eller västklänning. Framför henne till höger står en stol. Bakom stolen står en annan flicka och tittar på hon som kryper fram. Hon har en rosett i håret och är klädd i en mörk kortärmad klänning. Det är Britt. Bakom den stående flickan står en tredje flicka Lisa som är avbildad framifrån. Hon har mörkt hår med mittbena. Hon bär en blus med en sjömanskrage. Hon bär på en bricka. I bakgrunden på väggen hänger tavlor. Under bilden står texten: Här är jag. Ni sa ju att jag inte skulle visa mig.