KLM_44869-8-2.jpg

Nyårskort. Titelsida till Julklockan 1916. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. Det är mörkt ute. På himlen lyser gula stjärnor. I ett rum vid ett fönster står från vänster en liten pojke med blont hår klädd i ljusgrön skjorta med sjömanskrage och ljusgröna byxor. Han vänder blicken bakåt mot betraktaren. Vid hans sida står en brun och vit hund. Hunden är avbildad i profil med nosen uppåt. Till höger om hunden står en flicka med långt blont hår klädd i en ljus klänning med vitt förkläde med orangea prickar. Till höger om flickan står en kvinna med mörkt uppsatt hår. Hon håller ena armen runt flickans liv. Kvinnan är klädd i en brun klänning med hög krage i sekelskiftesmodell (1899-1900). I fönstret hänger gröna gardiner. Kvinnan och barnen tittar ut genom fönstret på en hög klockstapel. I klockstapeln ringer en klocka. Runt motivet löper en grön ram som är dekorerad nertill och upptill med stiliserade blåklockor.