KLM_32738_98_sid_11_DS_5576.jpg

Vinternöjen, teckning af Jenny Nyström. Ur Julklappen 1893, sid 11. Det är vinter och snö ute. Några barn åker skridskor på en is. I förgrunden syns en flicka med mössa, pälskantad jack, muff, kjol, och mörka strumpor som ser på betraktaren. Till vänster om henne har en pojke har trillat omkull på rumpan. Till höger om flickan åker två pojkar skridskor åt motsatt håll. De har ryggen mot betraktaren. En av dem tittar på flickan. Längst till vänster sitter en pojke. Han tar på sig sina skridskor. En annan pojke åker spark nedför en backe. Till vänster om honom åker en annan pojke skidor nedför samma backe. Bakom flickan står två pojkar. En av dem sätter hälen i isen. Längst ner till vänster åker ett par.