KLM_32738_76_mitten_DS_5630.jpg

Pelles friluftsteater spelar S:t Göran och draken. Ur Julbocken 1931, mittuppslaget, bilden är hopmonterad i Photoshop. Akvarell av Jenny Nyström. Det är sommar och ljust ute. På en gräsmatta till höger står en bänk. På bänken sitter en man och en kvinna och se barn. Mannen är klädd i brun keps, vit skjorta, brun slips och svart kavaj. Kvinnan har en ljus klockhatt med grönt band och en grön ärmlös klänning. I sin famn håller hon ett litet barn som ser rädd ut. Bakom dem växer en buske med röda rosor. Till höger syns rosa stockrosor. De tittar på skådespelet. Lite till vänster står en pojke som är dirigent på en bänk och dirigerar en orkester. Han håller en taktpinne i handen. Han är klädda i en vit och blårandig kortärmad skjorta och blå hängselbyxor. Orkestern består av en pojke som spelar trumpet. Han är klädd i röd skjorta med vit krage och blå fluga. Bredvid honom spelar en pojke cymbaler. Han är också klädd i röd skjorta och vit krage. Till vänster sitter en liten pojke i gräset och spelar munspel. Bredvid honom längst till vänster sitter en pojke och spelar trumma. Till vänster om barnen finns en trappa med tre trappsteg. På en grusgång som går tvärs över bilden från vänster till höger och ett gult tvåvåningshus står en flicka utklädd till prinsessa. Hon bär en guldkrona på huvudet och en rosa pälskantad mantel. Framför henne står en grön leksaksdrake. En pojke på en leksakshäst är utklädd till Sankt Göran. Han har en hjälm på huvudet och en sköld i ena handen och en blå lans i den andra. Bakom honom sitter en pojke på knä. Han drar i snöret som går till draken. En kung och en drottning sitter i ett slott och tittar på.