KLM_32738_75_mitten_DS_5629.jpg

Sommarglädje. Ur Julbocken 1930, mittuppslaget, bilden är hopmonterad i Photoshop. Akvarell av Jenny Nyström. Till vänster syns ett rött hus med torpargrund. Huset har ett grönmålat fönster på gaveln. Till höger om huset står flera björkar med utslagna löv. En grusgång grå från huset genom en gräsmatta och delar den i två delar. En tvättlina är spänd mellan en pinne vid huset och en björk. Till vänster står en flicka med lila kortärmad klänning, vita sockor och bruna skor och tvättar i en tvättbalja. På gräset nedanför tvättbaljan står en emaljbalja med en docka i. En annan docka med gröna kläder och röd mössa sitter i gräset. I gräsmattan växer prästkragar eller tusenskönor. En liten pojke klädd i blå overall med korta ben, brunt och vitrandiga sockor och bruna skor står bredvid flickan som tvättar. Han har en docka i ena handen. Med den andra handen rycker han i flickans vita förkläde. Till höger om huset hänger en flicka med ljuslila klänning tvätt på en tvättlina. En annan flicka håller böjer sig över en tvättkorg som står på marken. Till höger kommer en hund springandes. Han är spänd framför en röd vagn eller kärra. I kärran står ett spann med vatten. Ett hjul har lossnat från kärran. Bakom kärran har en pojke ramlat i gräset. Bredvid honom står en annan pojke med röd mössa och grå kläder. Han En pumpar vatten från en grön pump till ett spann. En katt springer på en grusväg med hunden efter sig. I bakgrunden syns en sjö.