KLM_32727_4_1_sid5_DS_5711.jpg

Till farmor med julklapp, akvarell av G. Stoopendaal. Ur Kring granen och brasan 1915, sid 5. Det är vinter, snö och grått ute. Två flickor är ute och går i snön. De har ryggarna mot betraktaren. Flickan till höger har en grå mössa, mörkt långt hår, grå kappa, blå kjol eller klänning, svarta strumpor och skor. Hon bär en korg över en armen. Hon håller en mindre flicka i den andra handen. Flickan går till höger. Hon är också klädd i en grå mössa, grå kappa, rödbrun klänning eller kjol, svarta strumpor och svarta skor. Hon bär ett inslaget paket under armen. Längs vägen som de går på i skogen finns en gärdesgård till höger. En röd stuga ligger på högra sidan av vägen. På vänster sida av vägen växer höga granar med snötyngda grenar. Gärdesgården fortsätter på höger sida efter huset framför höga granar. Himlen är orange.