KLM_39166_4_sid9_DS_12197.jpg

Frukost i det gröna, akvarell av G. Stoopendaal. Ur Julklockan 1917, sid 9. Fyra kvinnor, en man, en pojke och en flicka har picknick ute i det gröna. Mannen som bär en studentmössa och är klädd i mörk kostym står längst ut till vänster. I gräset framför honom sitter en ung kvinna med rödrutig klänning och hatt. Bredvid henne sitter en annan ung kvinna i ljusa kläder. En tredje kvinna håller på att duka på en filt som de har tagit med sig som ligger på marken. En fjärde kvinna med ljusa kläder, hatt och blå slips står upp. Hon bär något under ena armen. Till höger stiger en flicka ur en roddbåt. Bredvid henne står en pojke i ljus skjorta med sjömanskrage och knäkorta byxor. Han håller på att dra upp båten på land. En å eller flod går genom ett lummigt landskap. Det växer träd på båda sidor. Himlen är blå med vita moln.