KLM_32738_127_sid13_DS_12000.jpg

Sommarglädje akvarell av Georg Stoopendaal. Ur Julklockan 1906, sid 13. I bakgrunden drar en brun häst en vagn med barn i. En man med mössa, skjorta, väst och byxor håller en piska i ena handen och tömmarna, tyglarna till hästen i den andra. Han pratar med en kvinna till vänster om honom. Hon bär en ljus hatt, vit blus, blå klänning. Runt omkring dem leker barn. En flicka sitter i gräset till höger och plockar blommar. En flicka står med ryggen mot betraktaren till höger och tittar på barnen. Honbär en hatt på huvudet, blå klänning och vitt förkläde. På himlen finns vita moln. På himlen flyger fåglar. I bakgrunden växer granar.