KLM_32738_3_mitten_DS_12812.jpg

Indianerna komma. Ur Barnens egen jultidning, mittuppslaget. Det är sommar och ljust ute. På en väg drar två pojkar en kärra. Den ene pojken har en blå skärmmössa, vit skjorta med sjömanskrage och blå knäkorta byxor samt bruna strumpor och beigea skor. Pojken bredvid har också en skärmmössa, blå och vitrandig skjorta, blågrå knäkorta byxor, bruna strumpor och skor. En hund springer jämsides med pojkarna och skäller. I vagnen sitter en pojke och en flicka. Efter dem springer fyra pojkar utklädda till indianer. Längs med vägen finns ett staket. Två pojkar till som är utklädda till indianer håller på att ta sig över staketet. I bakgrunden står en ko på gräset och tittar på barnen som leker. Bakom kon syns bebyggelse med en kyrka. Himlen är blå med vita moln.