Illustration till Vänner för lifvet. Ur Snöhvit (Snövit) 1904, sid 27. Det är sommar och ljust ute. En pojke, Karl Magnusson, har trillat ned i ett diket och har svårt att ta sig upp. En annan pojke, Georg, som tidigare varit elak mot Karl, lade sig på vallen och tog Karl under armarna för att dra upp honom medan dom andra barnen tittar på. Längst till vänster står en flicka med ljus hatt på huvudet. Hon bär en randig klänning, enfärgad jacka, ljusa strumpor och skor. Hon bär på en axelremsväska. Till höger om henne står två mindre pojkar som båda håller i en bräda som ligger över diket där Karl har trillat ned. Längst till höger ligger en flicka med ljus hatt och grå jacka i gräset och tittar på Georg som drar upp Karl. I bakgrunden syns en gärdsgård.