KLM_32738_335_sid3_DS_12077.jpg

Illustration till Bäst som sker av Pehr Johnsson. Ur Ungdomens julbok 1935, sid 3. I ett rum, till höger, sitter en äldre kvinna i en stol. Hon har grått hår och bär en kläninng eller en blus med vit krage. Hon tittar på en äldre man som står framför henne till höger. Han bär en mörk kavaj och håller ena handen på en stolsrygg. Framför dem, till vänster, står en ung man och en kvinna. De håller varandra i händerna. Det är Erik och Ingrid. Erik är klädd i en vit skjorta och mörk väst samt mörka byxor. Ingrid är klädd i en kortärmad klänning och vitt förkläde. Till höger framför fönstret där det hänger gardin står ett bord med vit duk. På bordet står en lampa. Bakom Erik och Ingrid står en soffa. Ovanför soffan på väggen hänger en tavla.