KLM_32738_334_sid38_DS_12074.jpg

Illustration till Mona Lisas dröm av Elias Grip. Ur Ungdomens julbok 1934, sid 38. Till höger på bilden står en ung man framför en vägg och målar ett motiv med pensel. Det är Leonardo da Vinci. Han är klädd i en jacka, knäkorta byxor, strumpor och skor. Till vänster på bilden kommer två arga män in i rummet. Den förste mannen bär en mössa på huvudet och en jacka. Han knyter näven i luften. Han bär ett tillhygge i ena handen. Bakom honom står en yngre man med ett pannband på huvudet och en jacka. Bakom ryggen på Leonardo finns ett fönster. På fönsterbrädan står en skål med penslar. Under bilden står texten. Vad tar du dig till pojke?

Nyckelord:

(Klicka på orden för att hitta andra bilder med samma nyckelord).